Virksomheden er:
Original Coffee ApS, Dosseringen
Sortedam Dossering 9, st. tv.
2200 København N
Cvr: 34619581
P-nummer: 1021538678
Virksomhedsleder: Jonas Skovsted-Overgaard
Daglig leder: Sebastian Lassen
Mangler du en julegave? Se vores JULETILBUD HER!
Virksomheden er:
Original Coffee ApS, Dosseringen
Sortedam Dossering 9, st. tv.
2200 København N
Cvr: 34619581
P-nummer: 1021538678
Virksomhedsleder: Jonas Skovsted-Overgaard
Daglig leder: Sebastian Lassen
Kaffebar med salg af kaffe, the, juice, bagværk og morgenmad (inkl. blødkogte æg).
Der sker ingen import, modtagelse eller afhentning af førervarer fra udlandet.
Aktivitet | Kontrolleres | Dokumenteres? | Hvor? |
Varemodtagelse |
Ved hver modtagelse |
1 gang pr. uge |
Skema 1 |
Opbevaring, køl og frost |
Dagligt |
1 gang pr. uge |
Skema 2 |
Opvarmning |
|||
Salg og opbevaring ved temperatur over 5°C, men under 65°C. |
Løbende |
||
Adskillelse |
Dagligt |
Kun ved fejl |
|
Rengøring |
Dagligt |
Løbende |
Wunderlist (online) |
Personlig hygiejne |
Dagligt |
||
Oplæring |
Ved ansættelse |
||
Vedligeholdelse |
Løbende |
Løbende og ved konstaterede mangler |
Skema 7 |
Sporbarhed |
Alle fakturaer skal kunne fremvises |
Online i bogførings-program |
|
Tilbagetrækning |
Ved tilbagetrækninger |
||
Revision |
Årligt og ved ændringer |
Skema 8 |
Fødevarer må kun modtages fra autoriserede eller registrerede virksomheder, og der modtages kun fødevarer fra danske virksomheder.
Der kontrolleres ved hver levering af varer følgende:
Ved afhentning af fødevarer ved engrosvirksomheder, skal transporten tilbage til virksomheden ske hygiejnisk forsvarligt, og det sikres at kølekæden ikke afbrydes og at fødevarerne transporteres hygiejnisk forsvarligt.
Ved fejl gøres en eller flere af følgende:
Fejl skal dokumenteres altid i skema 1 om ”varemodtagelse”.
Den generelle kontrol dokumenteres én gang ugentlig i skema 1
Fejl skal altid dokumenteres.
Fødevarer skal opbevares hygiejnisk forsvarligt.
Der kontrolleres dagligt:
Har enten køle- eller fryseskabe ikke holdt den foreskrevne temperatur, tages der stilling til om varen kan anvendes eller om varen skal kasseres.
Husk dog, at færdigpakkede fødevarer som har været opbevaret ved for høj temperatur ikke må sælges.
Den generelle kontrol dokumenteres én gang ugentlig i skema 2.
Fejl skal altid dokumenteres.
Vores brød og kager opbevares i løbet af dagen i et kageskab, med afskærmning mod gæsten. Produkterne er ikke fuldkommen beskyttet og derfor er det vigtigt at alle kender og husker disse regler.
Har en gæst hostet eller nyst ud over produkterne, skal de alle kasseres.
Har en gæst rørt ved et enkelt produkt, skal dette kasseres. Er du i tvivl om hvad der er blevet berørt, så kasseres alle de produkter hvor du har din tvivl.
Materialer og genstande som fx emballage, produktionsudstyr og redskaber m.m. som er beregnet til at komme i kontakt med fødevarer skal være egnet til formålet.
Vi er opmærksomme på kun at bruge materialer og genstande i overensstemmelse med formålet.
Bemærk, ved genbrug af kondibøtter modtaget ved levering af fødevarer, skal disse rengøres grundigt og eventuelle labels skal fjernes helt før (gen-) brug.
Som udgangspunkt skal mad, som opvarmes opnå en kernetemperatur på
minimum 75°C.
Temperaturen måles og kontrolleres med et indstikstermometer.
Ved hver opvarmning skal det sikres, at temperaturen er minimum 75°C.
Hvis temperaturen ikke er 75°C fortsætter opvarmningen indtil temperaturen er nået.
Den generelle kontrol dokumenteres én gang ugentlig i skema 2.
Fejl skal altid dokumenteres.
Nedkøling af opvarmet mad produkter skal foregå så hurtig som muligt.
Nedkølingen måles og kontrolleres med et indstikstermometer. Ved hver nedkøling skal det sikres, at temperaturen falder fra 65°C til 10°C på max 3 timer. Derefter skal fødevarerne opbevares ved max 5°C.
Hvis maden ikke er nedkølet til 10°C på max 3 timer, kan maden straks genopvarmes til 75°C og igen nedkøles. Eventuelt nedkøles i mindre portioner.
Hvis maden ikke straks opvarmes til 75°C, skal den kasseres.
Den generelle kontrol dokumenteres én gang ugentlig i skema 2.
Fejl skal altid dokumenteres.
Alle opvarmede produkter sælges indenfor 3 timer, eller kasseres. Derfor ingen nedkøling. Dette sikres ved hjælp af p-skive.
Fødevarer skal ved en temperatur på minimum 65°C. Temperaturen måles og kontrolleres med et indstikstermometer.
Ved hver varmholdelse skal det sikres, at temperaturen er minimum 65°C.
Fødevarer som opbevares ved temperatur mellem 5°C og 65°C skal sælges inden for 3 timer.
Dette styres og sikres ved P-skive.
Hvis temperaturen er mindre end 65°C i mere end 3 timer skal fødevaren kasseres.
Den generelle kontrol dokumenteres én gang ugentlig i skema 2.
Fejl skal altid dokumenteres.
Den eneste varmholdelse af fødevarer sker med æg. Se proces beskrevet i bilag 1. Risikoen for disse synes at være lav, da de sælges indenfor 3 timer, og derfor ikke inkluderet i virksomhedens "Risikovurdering" skema 7.
For at sikre der ikke sker krydssmitte med sygdomsfremkaldende bakterier mellem forskellige fødevarer, skal der ske adskillelse af grøntsager, råt kød, færdiglavede fødevarer m. m. under produktionen og oplagringen.
Dette gøres blandt andet ved:
Det kontrolleres løbende at fødevarerne holdes adskilte under produktion og opbevaring.
Det vurderes om varen kan anvendes ved fx efterfølgende opvarmning, og hvis ikke kasseres varen.
Opbevaring sker som udgangspunkt i original emballage eller i fødevare godkendt indeks.
Æg placeres altid nederst i køleskabene.
Generelt sikrer gode rutiner denne adskillelse, også i den daglige produktion.
Ved vareudbringning skal fødevaren transporteres i rene og egnede transportkasser og bil. Transportkasser og bil skal have overflader som er rengøringsvenlige.
Der sker som udgangspunkt ingen levering.
Kaffebarens rengøringsplan er tilgængelig online via Wunderlist, og den er tilpasset den enkelte kaffebar.
Rengøringsplanen har karakter af en arbejdsbeskrivelse.
Rengøring kontrolleres dagligt, inden produktionens begyndelse.
Er rengøringen ikke i orden, gøres der rent inden opstart
Husk at der altid skal være sæbe og papir ved håndvaskene også på toilettet.
Alle overflader desinficeres hver aften efter rengøring.
Har du væskende sår, diarré eller andre infektionssygdomme, skal du henvende dig til virksomhedslederen og det er efterfølgende virksomhedslederens ansvar, hvornår du kan genoptage arbejdet.
Har du haft diarré skal du være symptomfri i 24timer før du kan vende tilbage på job.
Der må ikke ryges, hvor der produceres / opbevares fødevarer.
Der må ikke bæres smykker, såsom ringe, synlige piercinger, halskæder eller ur mens man er på arbejde. Ligeledes heller ingen neglelak, eller hovedbeklædning.
Løst hår skal være samlet eller opsat med elastik.
Virksomhedens leder skal sikre at personalet er informeret om virksomhedens hygiejneregler og egenkontrollens gennemførsel. Dette er en del af virksomhedens oplæringsprogram.
Se bilag 3 for detaljeret gennemgang af dette.
Virksomhedens vedligeholdelsesstandard og skadedyrsovervågning skal løbende kontrolleres.
Alle lokaler gennemgås, det er inklusiv udenoms arealer, lagre og toiletter.
Kontrol af lokaler og inventar indbefatter følgende:
Ved tilstedeværelse af rotter skal kommunen og den lokale Fødevareregion kontaktes.
Eventuelle mangler eller ting som skal udbedres, anføres i skema 7.
Revision skal altid foretages hvis aktiviteterne (fx ændringer i produktion eller vareudvalg) i virksomheden ændres.
Den årlige revision skal dog som minimum foretages én gang årligt.
Sporbarhed er muligheden for at kunne spore og følge en fødevare gennem alle produktions-, tilvirknings- og distributions led. En fødevarevirksomhed skal således kunne dokumentere, hvor de har fået leveret en fødevare fra. Dette gøres for eksempel ved opbevaring af faktura på virksomheden. Faktura skal være specificeret, så man kan identificere varerne. Ved salg af fødevarer til andre virksomheder, skal dette salg også kunne dokumenteres.
Yderligere oplysninger kan findes på fødevarestyrelsens hjemmeside www.fvst.dk.
Fødevarer, der ikke lever op til kravene om fødevaresikkerhed, og som eventuelt kan gøre mennesker syge, skal trækkes tilbage fra markedet.
Hvis virksomheden modtager en skrivelse fra en leverandør vedrørende tilbagetrækning af en fødevare som virksomheden har fået leveret:
Yderligere oplysninger om tilbagetrækning kan findes på Fødevarestyrelsens hjemmeside www.fvst.dk.
Æggene opvarmes i °C minutter i den anviste æggekoger.
Derefter nedkøles de straks i et isbad.
Efterfølgende opbevares de i vandbad lavet vedhjælp af Sous Vide.
De varmholdes ved °C indtil salg, eller i max 3 timer fra de er taget ud af æggekogeren.
Vi serverer som altid vores æg blødkogte, og dette informeres til gæsten.
Vi kan, hvis forespurgt af gæsten, godt tilberede hårdkogte æg.
Cold Brew brygges efter det anviste styrkeforhold og stilles på køl i 24timer i lufttæt og fødevaregodkendt spand. Husk at påføre spanden dato for start af brygning.
Den kolde kaffe hældes derfra løbende over på en Bunn-kande, hvorfra der kan skænkes til gæster.
Hvis al indholdet i Bunn-kanden ikke er solgt over dagen, sættes hele Bunn-kanden på køl til den efterfølgende dag.
Holdbarhed: 7 dage fra start af brygning
Indhold: vand og kaffe
Alle ansatte hos Original Coffee skal informeres om virksomhedens hygiejneregler og egenkontrollens indhold i forbindelse med deres generelle oplæring.
Ansvaret for oplæring i hygiejne, rengøringsrutiner og fyldestgørende gennemgang af egenkontrollen ligger hos den ansvarlige manager/daglige leder. Ansvaret for, at oplæringen er gjort i tråd med virksomhedens procedurer, ligger hos virksomhedens daglige ledelse.
Følgende punkter skal gennemgås med alle nye ansatte, der arbejder med fødevarer:
For at sikre, at der ikke sker krydssmitte med sygdomsfremkaldende bakterier, mellem forskellige fødevarer, skal der ske korrekt adskillelse af alle fødevarer; både under opbevaring, oplagring, og produktion:
Alle skal kunne forklare denne daglige rengøring og hvordan vi holder orden i både kaffebar, produktionsområde og lager:
Sporbarhed er muligheden for at kunne spore og følge en fødevare gennem alle produktions-, tilvirknings- og distributionsled. En fødevarevirksomhed skal kunne dokumentere, hvor de har fået leveret en fødevare fra. Derfor laves der varemodtagelse i virksomhedens POS-system ved hver levering, ligesom alle faktura kan fremvises.